-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16475 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

محقق حلي بر چه اساسي مسائل گسترده فقه را به چهار قسم دسته بندي كرده است؟
دسته بندي و تقسيم محقق بدين گونه است كه ابواب فقه را بر چهار قسم دانسته است: عبادات، عقود، ايقاعات، احكام اين تقسيم بر اين اساس است كه كارهايي كه انسان بايد بر ميزان شرعي آنها را انجام دهد يابه نحوي است كه قصد تقرب به خداوند در آنها شرط شده است، يعني صرفاً براي خدا بايد انجام شود و اگر قصد و غرضي ديگر در كار باشد تكليف ساقط نميشود وبايد دوباره صورت گيرد، يا چنين نيست.
اگر از نوع اول باشد «عبادات» ناميده ميشود مانند نماز و روزه و خمس و زكات و حج و غيره. اين گونه كارها را در فقه «عبادات» مينامند.
اما اگر از نوع دوم باشد، يعني قصد قربت شرط صحت آن نباشد و فرضاً به قصد و غرضي ديگر نيز صورت گيرد صحيح است، بر دو قسم است: يا اين است كه وقوع آن موقوف به اجراي صيغه خاص نيست و يا هست.
اگر موقوف به اجراي صيغه خاص نباشد «احكام» ناميده ميشوند، مانند ارث، حدود، ديات و غيره، و اگر موقوف به اجراي صيغه خاص باشد، اين نيز به نوبه خود دو نوع است: يا اين است كه آن صيغه بايد وسيله دو طرف خوانده شود، يكي طرف ايجاب باشد و ديگري طرف قبول، و يا آنكه نيازي به دو طرف ندارد، صيغهاي است يكجانبه.
اگر از نوع اول باشد «عقد» ناميده مي‎شود، مانند بيع و اجاره و نكاح كه يك طرف ايجاب ميكند و طرف ديگر قبول و اگر صرفاً يك فرد به تنهايي مي‎تواند اجرا كند، بدون نياز به طرف ديگر، «ايقاع» ناميده مي‎شود. مانند «ابراء»؛ يعني صرف نظر كردن از طلب خود، يا طلاق و يا عتِق.
محقق حلّي در اين تقسيم بندي مجموع ابواب فقه را چهل و هشت باب قرار داده است. ده باب را «عبادات»، پانزده باب را «عقود»، يازده باب را «ايقاعات» و دوازده باب را «احكام» خوانده است.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج20ـ آشنايي با علوم اسلامي(فقه)
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.